استعلام مبایعه نامه

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با مبایعه نامه ها و قولنامه های دستی املاک در کشور ما وجود داشته، این مساله بوده که برخلاف اسناد رسمی، استعلام مبایعه نامه ها و پیگیری آن ها امکان پذیر نبوده و لذا، این خلا، زمینه انجام معاملات معارض متعدد بر روی یک ملک و کلاهبرداری های سنگین از مالکان املاک و خریداران آن را فراهم کرده بود.

به منظور حل این مشکلات و سر و سامان دادن به مبایعه نامه ها و قولنامه های املاک که سند عادی محسوب می شدند، دولت، اقدام به راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه ایران املاک به آدرس iranamlaak.ir نمود که از طریق آن، افرادی که قصد تنظیم مبایعه نامه و انعقاد قرارداد، نسبت به یک ملک را داشته، می توانند برای استعلام مبایعه نامه و معاملات انجام گرفته بر روی آن ملک، با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی، کد رهگیری و بارکد مبایعه نامه، اقدام نموده و با اطمینان بیشتری، امر خرید و فروش املاک مورد نظر خود را انجام دهند.

البته، سامانه استعلام مبایعه نامه یا در واقع، سامانه ایران املاک، اختصاص به پیگیری و استعلام مبایعه نامه های املاک نداشته و ثبت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری برای آن ها نیز از طریق همین سامانه انجام می گیرد که این مورد، بر خلاف استعلام مبایعه نامه، صرفا در صلاحیت دفاتر املاک دارای مجوز می باشد.

برخی از افراد، ممکن است به دلایل مختلفی، به اینترنت و تلفن همراه هوشمند دسترسی نداشته و لذا، استعلام مبایعه نامه به روش های اینترنتی، برای آنها امکان پذیر نباشد. البته، این امر به معنی عدم امکان پیگیری مبایعه نامه، توسط این گروه از افراد نبوده و آنها می توانند با استفاده از سیستم پیامکی، برای استعلام مبایعه نامه مدنظر خود، اقدام نمایند. به منظور پیگیری مبایعه نامه با پیامک، متقاضی باید عبارت ( کد ملی طرف قراردار# کد رهگیری قرارداد ) را به سرشماره 110203001، ارسال نموده تا اطلاعات مربوط به معامله و مبایعه نامه، از طرف سامانه ایران املاک، برای وی ارسال شود.

یک نظر بگذارید