مهارت بیان نیازها

یکی از مهم ترین مهارت های زناشویی که همیشه در زندگی زوجین کمتر به آن توجه می‌شود بیان نیازها در زندگی مشترک است. هر زوج این حق را دارد که خواسته‌هایی از همسرش داشته‌باشد اما مهم هم هست که خواسته‌های شفاف و قابل اجرا داشته‌باشد. یک اشتباه شایع زمانی‌است که یکی از همسران انتظاردارد فرد دیگر دقیقآ در هر لحظه بداند که وی چه نیازی دارد و آن را برطرف‌کند. اشاره کردیم که ما انسان‌ها قدرت ذهن خوانی نداریم بنابراین لازم است نیازهای خود را به شیوه‌ای اصولی بیان کنیم.

گام اول مهارت‌های‌زندگی‌زناشویی در ابراز نیاز این است که خواسته خود را به شکل “یک رفتار مشخص و قابل اجرا” ترجمه کنیم! مثلا این‌که “لطفا مرتب‌تر باش” خیلی ابهام دارد ولی وقتی بگویید “لطفا هر وقت آمدی پيراهنت را در کمد آبی رنگ قرار بده” کاملا شفاف است. زوج‌ها گاهی خواسته‌های انتزاعی دارند؛ مانند این‌که ” عاشق‌تر باش”.

عشق، یک مفهوم‌پیچیده با معانی مختلف است و نمی‌تواند یک خواسته باشد، مگراینکه تبدیل به چند خواسته‌رفتاری شود. اگر بخواهیم یکی از آنها را بیان کنیم: “دوست دارم شب که خونه میای همدیگه رو برای چند لحظه بغل کنیم و ببوسیم” که پیام مشخص‌تری است و همچنین از نارضایتی جنسی پیشگیری می‌کند.

خواسته های ما باید قابل اجرا باشد مثلا این‌که ” سعی کن از مهمونی لذت ببری ” برای یک فرد کاملا درون‌گرا خواسته قابل اجرایی نیست چون این ویژگی ها تا حدودی در تمام عمر ثبات دارند و چندان قابل تغییر نیستند. نکته مهم دربیان خواسته‌ها این است که اغلب همراه با ابراز احساسات مطرح می‌شود. درواقع ما با گفتن احساس‌خود دلایل و زمینه نیازمان‌را عنوان می‌کنیم. مثال قبلی‌را با مهارت بیان نیاز کامل می‌کنیم:

من دلسرد شدم . سرم سنگینه و یک حالت بی حسی توی پاهام تجربه می‌کنم انگار پشتم خالی شد و امیدواری‌ام کم شد. البته این حس شدید نیست اما درگیرم کرده. از صبح که صاحبخونه بهم برای اجاره تذکر داد اینجوری شدم. این حالت را صبح هایی که امتحان داشتیم و بابا منو دیر می‌رسوند تجربه می‌کردم. امروز هم حس کردم به خاطر اشتباهی که من نقشی درش نداشتم دارم سرزنش میشم، ازت می‌خوام توی تقویمت وارد کنی تا اجاره رو تا قبل از پنجم هرماه برای صاحبخونه واریز کنی ( خواسته کاملا مشخص با استفاده از روش درست ابراز نیاز در مهارت‌های زناشویی)

یک نظر بگذارید