مهارت تقویت متقابل

این مهارت‌ زناشویی یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کارهایی است که می‌توان برای تقویت رابطه به‌کار برد. توضیح ساده ی آن این است که کاری را بکنید که همسرتان آنرا دوست دارد. به‌این‌ترتیب بدون انجام کارهای سخت یا هزینه‌بر، احساس مثبت و حال خوبی به رابطه داده‌می‌شود. اگر بخواهید به درستی تقویت متقابل را پیاده سازی کنید توجه به چند نکته مهم است:

یکی این‌که قرار است هر دو نفر این کار را برای هم بکنند بنابراین اسم آن متقابل است. در واقع حس درونی هر یک باید مثبت و همدلانه باشد و نه صرفا برای رفع تکلیف! دوم این‌که زوج باید علائق خود را به درستی شناسایی کند که بخشی از این مهارت‌ است.

تقویت متقابل مهارتی است که در طی ۵ هفته ( مرحله) کسب می‌شود :

  • هفته (مرحله) اول فهرستی از کارهایی است که حال شما را خوب می‌کند. در این فهرست لازم است مواردی که در آن تعارض وجود دارد حذف شود. مثلا کارهایی که اغلب با دعوا همراه است! فرض کنید برای یک زوج رفتن به سینما اغلب همراه با اختلاف بر سر این است که چه فیلمی انتخاب شود. قرار است این تقویت رفتاری، تداوم داشته باشد بنابراین کارهای گرانقیمت نباید در این فهرست باشد تا این مهارت زناشویی نتیجه بدهد! مثلا ممکن است خرید لباس مهمانی کار لذت‌بخشی باشد اما نهایتا هر چندماه یک‌بار نه مثلا هر هفته!
  • هفته (مرحله) دوم انجام همه موارد از لیست تهیه‌شده توسط هر یک از زوجین است. در انتهای هفته درباره شیوه انجام آن به هم بازخورد می‌دهید.
  • هفته سوم انتخاب سه مورد از لیست کارها توسط زوج و تمرکز بر ٱن سه تا است.
  • هفته چهارم درباره ی بهتر انجام شدن این کارها، مدت و زمان انجام آن‌ها توافق و تبادل نظر صورت می‌گیرد.
  • هفته ی پنجم نیز انجام کارها دفعات بیشتر و کیفیت بالاتری پیدا می‌کند و تدریجا به یک عادت رفتاری بین زوج تبدیل می‌شود.
  • برخی از زوج ها که ذهنیت گرایی افراطی دارند ممکن است این روش را سطحی بدانند چون تمرکز آن بیشتر بر ظاهر رفتار است.

بااین که اینجا تمرکز بر رفتارهای مثبت زوج است، اما این ها رفتارهای خوشایند و مطلوب برای فرد دیگر است پس دستکم برای دیگری هيجان و معنای مثبت دارد.  ایجاد هیجان مثبت در رابطه به خود فرد بر می‌گردد و به این ترتیب از انجام رفتارهایی، حس و هیجان دوطرفه و مثبت در رابطه زناشویی شکل می‌گیرد.

یک نظر بگذارید