مهارت مسئولیت پذیری

مسئولیت‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی است که کمک می‌کند خود را بیشتر بشناسید. همچنین، این ویژگی معیاری برای اطرافیانتان است تا بر اساس آن شما را ارزیابی کنند. این ویژگی در ازدواج به شما کمک خواهد کرد که همسرتان با صداقت و شفافیت بیشتری به شما نگاه کند و زمینه را برای گفت‌وگوهای واضح، روشن، و منطقی فراهم کند. همچنین، مالکیت و پذیرفتن مسئولیت‌ها در یک ازدواج باعث افزایش اعتماد و اطمینان بین همسران می‌شود. در این صورت، هر دو طرف می‌دانند که می‌توانند روی همدیگر حساب کنند و همیشه پشتیبان هم باشند.

معمولا وقتی که در مورد مسئولیت پذیری در ازدواج سخن می گوییم به صورت دقیق مشخص و واضح نیست که در ازدوجمان چه مسئولیت هایی را باید بر عهده بگیریم و آنها چه شامل چه مواردی هستند در اینجا به صورت اختصاصی در مورد آنها توضیح میدهیم:

– مسئولیت عاطفی: این مسئولیت پذیری، در قبال احساسات و واکنش های خود است. به این معنا که تشخیص دهیم که مسئولیت احساساتمان با خودمان است و نمی توانیم همسرمان را به خاطر احساس خود سرزنش کنیم. همچنین به این معنی است که از  آنچه برای ما از نظر عاطفی مهم است، خود آگاه باشیم و یاد بگیریم که چگونه احساسات خود را به روشی سالم مدیریت کنیم و آن را به صورت درست به همسرمان بگوییم.

– مسئولیت پذیری جنسی: مسئولیت پذیری جنسی به معنای آگاهی و دانستن مرزها و خطوط قرمز جنسی همسرمان است. این بدان معناست که به خواسته ها و محدودیت های شریک زندگی خود احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که در طول فعالیت جنسی راحت و ایمن هستیم.

– مسئولیت پذیری مالی: این مسئولیت شامل مشارکت  و هم فکری در مورد مسائل مالی در ازدواج است. به معنای آن که در مورد درآمد، هزینه ها و بدهی های خود صادق باشیم و با هم برای ایجاد یک برنامه بودجه بندی مالی که به نفع هر دو نفر باشد همکاری کنیم. به عنوان مثال اگر همسر در یک شرایط سخت مالی قرار گرفته باشد، رفتار مسئولانه این است که هر دو نفر برای ایجاد یک راهکار همفکری و تلاش کنند و نفر دیگر نگوید که این موضوع به من ارتباطی ندارد.

– مسئولیت پذیری شخصی: این مسئولیت پذیری شامل رشد و توسعه خودمان است. به معنای پیگیری علایق خود، مراقبت از سلامت جسمی و روانی و عدم اتکا به صرفا به همسر برای برآوردن همه نیازهایمان است.

این ضروری است که بدانید چگونه در یک ازدواج مسئولیت پذیر باشید. پذیرفتن مسئولیت ها یکی از راه های زنده نگه داشتن آن است. در اینجا به چند نکته برای مسئولیت پذیری در ازدواج اشاره خواهیم کرد:

* عدم سرزنش کردن: بخش عمده پذیرش مسئولیت در ازدواج، اجتناب از سرزنش شریک زندگی است. به جای سرزنش شریک زندگی خود، اشتباهات و عیوب خود را بپذیرید. سرزنش صرفا باعث ایجاد احساس بد و دلخوری در فرد مقابل می شود.

* تلاش بر عذر خواهی کردن و تلاش در بخشیدن: هیچ یک از ما در واقع کامل نیستیم و همه ما دارای نقص هایی هستیم. آنچه مهم است این است که کسانی که ما را دوست دارند می توانند از عیوب ما چشم پوشی کنند و ما را همانگونه که هستیم بپذیرند.تمرین عذرخواهی و بخشش برای یکدیگر به همسران اجازه می دهد تا یاد بگیرند، رشد کنند و اعتماد و مسئولیت پذیری را توسعه دهند.

* تلاش در جهت نشان دادن صداقت: صداقت بین زوجین حیاتی است. زوج هایی که کاملاً با یکدیگر صادق هستند، می توانند زندگی شادی داشته باشند. در واقع این صداقت باید در تمام زمینه های زندگی باشد. مسائل مالی و کاری شاید از حوزه هایی باشد که تمایل کمتری به صداقت باشد، در صورتی که بسیار مهم است در این زمینه ها صداقت تمام و کمال وجود داشته باشد.

* نسبت به بازخورد پذیرا باشید: وقتی مسئولیت یک رابطه را بر عهده می گیرید، در واقع پذیرای حرف هایی هستید که شریک زندگیتان در مورد شما می گوید.وقتی همسرتان به شما بازخورد می دهد، مهم است که گوش دهید و آن را جدی بگیرید. حالت تدافعی به خود نگیرید و به آنها توجه کنید.

یک نظر بگذارید