مهارت گوش دادن فعال

همسران در زندگی مشترگ با موقعیت‌های پیچیده‌ای درگیرمیشوند، این موقعیت‌ها شامل خستگی، عصبانیت، پرخاشگری وغیره میباشد که برای کنترل این وضعیت باید اقدامات عاقلانه و منطقی انجام داد. در مراحل مختلف زندگی زناشویی ممکن است زوجین درگیر بحران‌های عاطفی بشوند که با استفاده از مهارت‌های زندگی زناشویی می‌توان رابطه‌ای بهتر رو با یکدیگر تجربه کنند. این مهارت‌ها قابل فهم و درک برای تمامی افراد با سطح هوشی نرمال است.

به طور کلی مهارت‌های زناشویی به دو دسته مهارت‌های پایه‌ای و مهارت‌های پیچیده تقسیم میشوند. مهارت‌های پایه‌ای مثل گوش‌ دادن فعال، بیان احساسات، بیان نیازها و غیره و مهارت‌های پیچیده مثل ارتباط شفاف، مذاکره و اعتراض، کنترل خشم، اولویت‌بندی، حل مسائل و مشکلات وغیره هستند.

– مهارت گوش دادن فعال

مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی از اهمیت بالایی برخورداره و نبود و ضعف اون باعث خیلی از دعواها و مشاجرات بین زوجین میشه. مهارت گوش‌دادن فعال در زندگی زناشویی با شنیدن تفاوت داره، گوش‌دادن ‌فعال فقط به معنی سکوت‌کردن و شنیدن نیست بلکه در این مهارت باید به صحبت‌های فرد مقابل توجه کامل داشت.

شنیدنی که با تمرکز کافی و توجه همراه باشه باعث ایجاد صمیمیت و ارتباط نزدیک‌تر بین زوجین میشه و رابطه صمیمی بین زن و شوهر، هماهنگی اون‌ها رو درعرصه‌ها و مسائل مختلف بیشتر می‌کنه. مهارت گوش دادن فعال نشان‌دهنده علاقه و محبت دررابطه است.

مهمترین هدف در مهارت گوش دادن فعال شنیدن حرف های طرف مقابل به صورت واقعی است، دراین مهارت مسائل و مشکلات باید با جدیت درک و بررسی بشن. زمان گوش دادن به صحبت‌های همسر باید نگاهتون به سمت او باشه و با حرکات سر یا بدن تمرکر بالای خودتون رو نشون بدین.

زمانی که با توجه و تمرکز بالا به صحبت‌ها گوش میدین، سوالاتی که در موارد مختلف براتون پیش میاد رو در وقفه‌های او مطرح کنین.

01 نظر

  1. 31 مرداد 1403

    سلمانی

    سلام
    سایت شما یک کارگاه آموزشی فعال و مفید هست. ای کاش کلاس حضوری هم داشتید.

یک نظر بگذارید