هزینه انتقال سند ملک

هزینه انتقال سند ملکی در سال ۱۴۰۳، شامل موارد مختلفی می شود که بر اساس قانون ، می بایست توسط خریدار / فروشنده یا هر دوی آنها ، پرداخت گردد تا انتقال سند در محضر ، انجام شود .

دسته اول ، هزینه هایی هستند که باید توسط فروشنده پرداخت شوند ؛ چرا که وی ، مالک ملک مورد انتقال بوده و از آن ، استفاده می کرده است . به عنوان نمونه ، می توان به عوارض دارایی و شهرداری ، همچون پرداخت هزینه مدیریت پسماند مسکونی ، نوسازی ، خلافی و مواردی از این قبیل اشاره نمود . مبلغ این هزینه ها که پرداختشان به عهده فروشنده است ، بسته به هر ملک ، ممکن است متفاوت باشد ؛ لذا نمی توان به صورت دقیق گفت که این هزینه ها چقدر هستند . همچنین ، بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، فروشنده ملک ، به میزان 5 درصد از ارزش معامله را می بایست به عنوان مالیات نقل و انتقال ملک ، از طریق دفاتر اسناد رسمی ، پرداخت نماید .

اما علاوه بر موارد ذکر شده ، انتقال سند در دفترخانه ، نیازمند پرداخت هزینه های دیگری همچون حق الثبت ، حق التحریر ، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه صدور سند الکترونیک توسط دفترخانه نیز می باشد که بر اساس نرخ ها و تعرفه های مشخص شده ، محاسبه و قابل دریافت خواهند بود .

بخش عمده هزینه انتقال سند ملک در دفترخانه برای سال ۱۴۰۳ ( که شامل حق الثبت انتقال سند ملک است و بر اساس تعرفه مشخص شده برای دفاتر اسناد رسمی اخذ می گردد ) ، بستگی به ارزش معاملاتی ملک مورد معامله دارد و دفترخانه ها ، بر اساس آن ، اقدام به محاسبه هزینه مربوطه می نمایند که البته ، مبلغ ارزش معاملاتی ، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می شود.

نحوه محاسبه هزینه انتقال ملک در دفترخانه ، به این صورت است که هزینه های مربوطه ، شامل هزینه هایی ، همچون حق الثبت و حق التحریر دفاتر اسناد رسمی است . همچنین ، هزینه مالیات بر ارزش افزوده و صدور سند الکترونیک نیز ، به هزینه های مزبور ، اضافه می شود و فروشنده ، باید مالیات نقل و انتقال ملک را نیز ، بپردازد . به علاوه اینکه ، دفترخانه های اسناد رسمی ، در صورتی که تعداد خریداران و فروشندگان ، بیشتر از یک نفر باشند ، بر اساس قانون ، مجاز هستند که مطابق تعرفه اعلام شده ، هزینه های بیشتری محاسبه و دریافت کنند .

علاوه بر حق التحریر و حق الثبت دفاتر اسناد رسمی ، به میزان 9 درصد ارزش معاملاتی ملک مورد نظر ، مالیات بر ارزش افزوده نیز از طرفین ، قابل اخذ می باشد . همچنین ، گفتنی است که هزینه صدور سند الکترونیک مالکیت نیز ، به میزان 15 هزار تومان تعیین شده است که به موجب تعرفه ، قابل دریافت خواهد بود .

بر اساس آخرین بخشنامه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی ، می توان ملاحظه نمود که دفاتر اسناد رسمی ، برای دریافت هزینه های انتقال سند ملک ، می توانند به شرح جدول زیر ، اقدام به محاسبه و دریافت هزینه های قانونی بابت حق التحریر و حق الثبت سند ملکی نمایند  که به صورت زیر ، می باشد :

مبلغ سند تعرفه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا 800 هزار ریال
تا مبلغ 50 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال  120در هزار
تا مبلغ 100 میلیون ریال نسبت به مازاد 50 میلیون ریال 40 در هزار
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال 20 در هزار
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال  12در هزار
تا مبلغ 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال 6 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال 3 در هزار

یک نظر بگذارید