وظایف شوهر نسبت به زن از نظر روانشناسی (بخش اول)

اگر مرد متاهل هستید یا در شرف ازدواج هستید، بهتر است بدانید وظیفه شوهر در قبال زن چیست؟ دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید انتظارات همسر خود را پیش بینی کرده و از بوجود آمدن اختلاف ها و بحث های ناخواسته جلوگیری کنید. برخی از نقش ها و وظایف شوهر نسبت به زن از نظر روانشناسی در این قسمت گفته شده است.

– حس خوب دلگرمی و حمایت

یکی از وظایف شوهر خوب این است که همسرش در کنارش احساس امنیت و آرامش داشته باشد. آیا تا به حال همسرتان به شما گفته است که در آغوش شما چقدر احساس امنیت می کند؟ محافظت و مراقبت از زن در برابر انواع نگرانی های زندگی، وظیفه اصلی شوهر است. این دلگرمی و مراقبت می تواند جسمی، روحی، عاطفی و… باشد. همسر شما باید در حضور شما احساس امنیت و آرامش داشته باشد.

– مدیریت خانواده

یکی از وظایف مرد در زندگی مشترک که از قدیم تا کنون وجود داشته است، رهبری و مدیریت خانواده است. مدیریت خانه با رئیس بودن بسیار متفاوت است. رهبری و مدیریت یعنی شما بتوانید در مواقع حساس و یا مواجه با مشکلات تصمیمات درست و به جایی برای خانواده خود بگیرید.

– حس عشق و اعتماد

اساس و پایه هر ازدواج موفقی عشق و اعتماد است. این دو ویژگی همیشه در کنار هم حضور دارند. نمی توان گفت من همسرم را خیلی دوست دارم ولی اعتمادی به او ندارم. همسر شکاک و بدبین دوست داشتن بی قید و شرط را بلد نیست. باید به زن خود اطمینان بدهید که در هر شرایطی او را دوست دارید، به او احترام می گذارید و برایش ارزش قائل می شوید. نه فقط به صورت کلامی، بلکه باید در اعمال روزمره شما نیز این ویژگی ها ظاهر شود.

– بخشندگی و گذشت

هر شخصی ویژگی های خوب و بد را در کنار هم دارد. بخاطر اشتباه کوچک همسرتان با او به تندی حرف نزنید. ممکن است گاهی او نق بزند یا شما رفتاری در همسرتان را دوست نداشته باشید. صبور باشید و آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید با ملایمت نظر منفی خود را به همسرتان اعلام کنید. از انتقاد آشکار در حضور دیگران خودداری کنید.

– اهمیت به خواسته ها و آرزوها

نیازها و خواسته های همسر خود را در نظر بگیرید. یکی از تعهدات مرد به زن برآوردن نیازها و خواسته های او در حد توان است. یک شوهر خوب به نیازها، آرزوها و خواسته های همسرش توجه می کند. زن های امروزی که اکثرا شاغل هستند خودشان به راحتی می توانند نیازهای خود را برآورده کنند. اما این موضوع که شوهرشان به فکر آنها و نیازهای اوست بسیار برای آنها ارزشمند است.

– حس با ارزش بودن

با همسرتان رفتار خوبی داشته باشید. نحوه صحبت، لحن و بیان شما با همسرتان نشان دهنده این است که چقدر برای او و زندگی مشترک خود ارزش قائل هستید. اگر فرزند داشته باشید، رفتار شما با همسرتان به او می آموزد که چگونه در آینده با شریک زندگی خود رفتار کند. حس باارزش بودن و محبت کردن به همسر یکی از مهم ترین نیازهای عاطفی زنان است. تلاش کنید تا به نیازهای عاطفی همسرتان پاسخ مناسبی بدهید.

– برای همسر خود وقت بگذارید

یکی از وظیفه های مرد در قبال همسرش وقت گذاشتن و ارزش دادن به او است. همه زندگی پر مشغله و شلوغی را دارند. مردان ممکن است وقت زیادی را برای فرزندان خود بگذارند اما نباید از همسرشان غافل شوند. یک شوهر خوب باید همیشه برای همسرش وقت داشته باشد. همسر خود را به خرید، پارک، رستوران و یا مسافرت ببرید. حتی گاهی، صحبت کردن با او تاثیرات به سزایی در زندگی شما خواهد داشت.

یک نظر بگذارید