علت دعوای زیاد زن و شوهر و راه حل آن (بخش دوم)

به ادامه علل دعواهای زیاد زن و شوهر و راه حل آن می پردازیم:

– حسادت

حسادت به دیگران و یا به هر چیزی که با همسر شما در ارتباط است مثل کار، همکاران و … می تواند یکی از علت های دعواهای مکرر زن و شوهر باشد. مقایسه زندگی خود با دیگران و یا مقایسه همسر و فرزندانتان با آشناها یک کار بسیار اشتباه و آسیب رسان است.

راه حل

بر روی کاغذ در مورد خوبی ها و مهارت هایی که خودتان و همسرتان دارید، بنویسید. در مورد نکات مثبت همسر و فرزندان خود بنویسید و آنها را برای خود تکرار کنید. تا متوجه شوید که زندگی شما نیز قشنگی ها و خوبی های خاص خودش را دارد. حسادت نکردن به دیگران راز خوشبختی در زندگی زناشویی است.

– مرور اشتباهات گذشته

کم نیستند زن و شوهر هایی که دائم در مورد آنچه که در گذشته رخ داده و باعث ناراحتی شده است بحث می کنند. اینکه دائم در مورد اشتباهاتی که همسرتان انجام داده او را سرزنش کنید باعث ایجاد افسردگی، نزدیک شدن به پایان زندگی مشترک خود و دلزدگی از زندگی می شود. مرور اشتباهات گذشته بسیار عادت بد و اشتباهی است.

راه حل

در روانشناسی دعوای زناشویی این نکته ذکر می شود که گذشته را فراموش کن و اصلا نسبت به آنچه اتفاق افتاده است کینه به دل نگیر. چون هم باعث آزار رساندن به جسم و روح خود می شود و هم باعث آزار دیگران.

– دعوا بر سر خانواده ها

این موضوع که خانواده چه کسی مهم تر هست و یا کدام خانواده اولویت دارد؟ باعث دعوای زیادی بین زن و شوهر می شود. اولویت دادن به خانواده خود و یا همسر، دعوا بر سر دخالت های خانواده ها و یا مشکلاتی از این قبیل برای هر زن و شوهری پیش می آید. هنگامی که خانواده شما و یا همسرتان در مورد زندگی مشترک شما نظر می دهند و یا هنگامی که مشاجره های شما در خانواده ها مطرح می شود، آنها نیز در گیر می شوند. همه این ها به شدت به زندگی مشترک شما آسیب می زند.

راه حل

شما و همسرتان باید سعی کنید مسائل مربوط به زندگی مشترکتان را خودتان حل کنید و نگذارید به گوش خانواده ها برسد. هر خانواده ای سمت فرزند خودش است. در نتیجه، احترام ها از بین می رود. اگر خودتان و همسرتان نتوانستید مشکلات خود را به تنهایی حل کنید بهتر است به جای مشورت با خانواده هایتان از مشاوره خانواده استفاده کنید.

– نبود صمیمیت و محبت

بعد از گذشت سال های اول از زندگی مشترک برخی از زوجین دیگر مثل قبل به یکدیگر ابراز عشق و علاقه نمی کنند. مشغله های کاری، مشکلات اقتصادی، به دنیا آمدن فرزندان، نبود وقت برای یکدیگر و … همه باعث کمرنگ شدن صمیمیت و محبت بین زوج ها می شود. این نبود محبت را زوجین تا جایی تحمل می کنند و وقتی که بیش از حد شد، صبرشان لبریز می شود و دعواهای مکرر بین زن و شوهر شروع می شود. نبود محبت و صمیمیت باعث کمرنگ شدن ارتباط جنسی زن و شوهر نیز می شود که به شدت آسیب زا است.

راه حل

حتی اگر 50 سال نیز از زندگی مشترک شما بگذرد باز نیاز به محبت و دوست داشتن همچنان ادامه خواهد داشت. حتی گاهی بیشتر از قبل نیز می شود. پس همسرتان را فراموش نکنید. در کنار تمام دغدغه ها و مشغله هایی که دارید برای او نیز وقت بگذارید، به او مهربانی کنید و از جملات عاشقانه در مکالمات خود استفاده کنید.

– برخی از عادت های اشتباه

جویدن غذا با صدای بلند، اعتیاد به تلفن همراه و یا فضای مجازی، وقت شناس نبودن و … از عادت های آزار دهنده ای است که باعث دعوا بین زن و شوهر می شود. اینکه همسرتان با صدای بلند در کنار شما غذا می خورد و یا نوشیدنی اش را با بیشترین صدای ممکن سر می کشد واقعا آزار دهنده است اما با دعوا و بحث حل نمی شود.

راه حل

این موضوع آنقدر جدی نیست که نتوان آن را حل کرد. ولی نباید هر بار به خاطر این عادت های غلط با همسر خود دعوا کرد. در مورد اینکه چه عادت هایی از همسرتان شما را آزار می دهد و چگونه می توان راهی برای حذف آنها پیدا کرد با همسر خود صحبت کنید. او باید تمرین کند که این عادت ها را از بین ببرد.

یک نظر بگذارید