بذل مدت در عقد موقت

به موجب ماده 1139 قانون مدنی روش های انحلال عقد موقت یا صیغه مشخص شده است که بر اساس آن ، انقضای مدت و همچنین بذل مدت می تواند سبب خاتمه یافتن صیغه موقت بشود . اما در پاسخ به این سوال که بذل مدت در صیغه چیست ، باید گفت از آن جهت که عقد نکاح موقت محدود به یک زمان مشخص شده است ، مرد می تواند مدت زمانی که از این عقد مانده است را به زن ببخشد و با این کار ، زن را از قید زوجیت خود رها سازد که این امر تحت عنوان بذل مدت شناخته می شود . لازم به ذکر است که بذل مدت در عقد موقت حق و اختیاری است که به شوهر تعلق دارد ؛ به این صورت که مرد هر زمانی که بخواهد می تواند باقی مانده مدت عقد را به زن ببخشد . همچنین ، رضایت یا عدم رضایت زن برای بذل مدت از طرف شوهر ملاک صحت بذل مدت نمی باشد و نمی تواند جلوی بخشیدن مدت از سوی مرد را بگیرد .

– وکالت زن برای بذل مدت در عقد موقت

بذل مدت عقد موقت یا صیغه اختیاری است که به شوهر داده شده است و زن به لحاظ قانونی این امکان را ندارد که به صورت یک طرفه و بدون رضایت مرد اقدام به بذل مدت صیغه نماید . با این وجود ، در شرایطی ممکن است زن نیز بتواند برای بذل و بخشش باقی مانده مدت صیغه اقدام کرده و حتی بدون رضایت مرد ، به عقد موقت خاتمه بدهد . به این صورت که اگر ضمن عقد موقت ، زن با شوهر شرط کرده باشد که در شرایط بخصوصی ( همچون عدم پرداخت نفقه ) امکان بذل مدت عقد موقت به وکالت از شوهر را داشته باشد ،  این شرط صحیح بوده و برای شوهر الزام آور خواهد بود . البته ممکن است اینگونه شرط شود که زن هر زمان بخواهد ، بتواند نسبت به بذل مدت صیغه از طرف شوهر نیز اقدام نماید که در این صورت نیز شرط صحیح و معتبر می باشد .

لذا در هر کدام از موارد ذکر شده ، زن می تواند برای بذل مدت صیغه اقدام نموده و به صورت یک جانبه خاتمه یافتن عقد ازدواج موقت را اعلام نماید که به صرف اعلام بذل مدت به وکالت از مرد ، این امر محقق خواهد شد و زن و شوهر از قید زوجیت هم خارج می شوند . در واقع وکالت زن برای بذل مدت در عقد موقت مانند وکالت زن برای طلاق در عقد دائم می باشد که به زن این امکان را می دهد بدون رضایت شوهر ، از وی طلاق بگیرد .

البته ذکر این نکته ضروری است که اگر زن وکالت برای بذل مدت در صیغه موقت نداشته باشد ولی در زندگی مشترک با شوهر دچار عسر و حرج شده باشد ( مانند موردی که مرد ، همسر موقت را بلا تکلیف گذاشته یا با وی سوء معاشرت داشته باشد ) ، می تواند به دادگاه مراجعه کند و از دادگاه تقاضا کند که مرد را به بذل مدت در صیغه موقت الزام نماید . در این حالت ، اگر دادگاه دلایل ارائه شده توسط زن را موجه بداند ، می تواند مرد را ملزم نماید که باقی مانده مدت صیغه موقت را به زن بذل نموده و به رابطه زوجیت میان آنها خاتمه بدهد .

01 نظر

  1. 30 دی 1402

    زهرا محسنی

    سلام. لطفا بگید سالن عقد هم اجاره میدید؟

یک نظر بگذارید