تعدیل نفقه زن

زنی که در ایام زندگی با همسرش مدتی هست که از او پولی بابت خرجی و نفقه دریافت نکرده است می تواند بابت نفقه ای که شوهر در گذشته و حال حاضر باید به او می پرداخته و نپرداخته است از  او شکایت کند ، تا دادگاه مرد را محکوم به پرداخت نفقه گذشته و حال زن کند . همچنین اگر  مردی زنش را طلاق داده باشد و نوع طلاق رجعی باشد در مدت سه ماهی که زن باید عده سپری کند مرد ملزم است به او نفقه پرداخت کند و اگر نکند دادگاه او را با درخواست زن ملزم به پرداخت نفقه خواهد کرد .

حال با تمام مواردی که گفتیم مرد ممکن است از طرف دادگاه محکوم به پرداخت نفقه زن شود که در این صورت بایستی مبلغ معینی را به عنوان نفقه به زن پرداخت کند . زمانی که مرد با حکم دادگاه محکوم به پرداخت شد اما بعد از آن وضعیت اقتصادیش بهم ریخت یا دچار بیماری ای شد که نتوانست کار کند و درآمد داشته باشد یا هر دلیل قانع کننده دیگری داشت می تواند به دادگاه صادر کننده حکم محکومیت درخواست تعدیل نفقه زن را بدهد .

– تعدیل به معنای بر قراری عدالت است ، اگر مردی واقعا نتواند نفقه ای را که از طرف دادگاه به پراخت آن به زن محکوم شده است بپردازد و در پرداخت آن دچار مشت ، سختی و ناتوانی شده باشد این حق را خواهد داشت تا از دادگاه صادر کننده حکم ، بخواهد که در حکم صادره تغییری ایجاد کند و پرداخت مبلغ نفقه را کاهش دهد . به این درخواست مرد از دادگاه درخواست تعدیل نفقه زن می گویند .

– دادگاه با توجه به دلایلی که مرد در ضمیمه درخواست تعدیل نفقه بیان کرده است و آن دلایل را در جلسه رسیدگی دادگاه با استناد به اسناد و مدارک به قاضی دادگاه ثابت کرده است ، همچنین با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری در امور نفقه ، مبلغ تعیین شده نفقه زن را  کاهش می دهد .

2 نظر

  1. 24 اردیبهشت 1403

    سهراب نژاد

    عرض ادب و احترام
    مدتی هست از مطالب سایتتون استفاده میکنم. خدا خیرتون بده. ضمنا دفترخانه شما رو بابت ثبت ازدواج به همکارم معرفی کرم.

    • 27 اردیبهشت 1403

      مدیر سایت

      سپاس از اعلام نظر شما

یک نظر بگذارید